Entertainment

Save
Print
License article

Sunrise investigated over 'racist' Aboriginal segment

Two weeks after airing a controversial segment about Aboriginal adoption that included one panellist suggesting a second stolen generation, Channel Seven is being investigated by the Australian Communications and Media Authority (ACMA).

A spokeswoman for ACMA told Fairfax Media the media watchdog "has commenced an investigation into Seven's compliance with the Commercial Television Industry Code of Practice 2015, regarding the Sunrise program of 13 March 2018".

Up Next

Telegraph loses bid to sue over Rush defamation claim

null
Video duration
00:43

More Entertainment News Videos

Aboriginal adoption segment sparks controversy

"It's a no-brainer", Sunrise commentator Prue MacSween supports federal minister David Gillespie's proposal for white families to adopt at-risk Aboriginal children. Vision: Sunrise on Seven.

NSW Greens MP David Shoebridge made an official complaint on the day the segment aired.

He called a "highly offensive, racist and divisive statement".

ACMA was unable to say how many complaints had been received about the segment.

The all-white panel was criticised for the tone of their discussion, while Sunrise was criticised for excluding Aboriginal voices.

Advertisement

The segment featured a discussion about the topic between host Samantha Armytage and two "experts": commentator Prue MacSween and Brisbane radio host Ben Davis.

MacSween claimed there was a "fabricated PC outlook" among some people who believed it was better to leave Aboriginal children in abusive homes than have them adopted by white families.

"It's just crazy to just even contemplate that people are arguing against this," she said. "Don't worry about the people that would cry and hand wring and say this would be another stolen generation. Just like the first stolen generation where a lot of people were taken because it was for their wellbeing ... we need to do it again, perhaps."

The segment sparked outrage, with people protesting outside Channel Seven's studios.

A week later, Sunrise broadcast a follow-up discussion with Indigenous experts, but did not apologise for the original segment.

The breakfast show was later forced to remove the controversial segment from social media after using footage without permission.

Representatives for Sunrise declined to comment.